Tysk radiostation sætter fokus på dansk musik

jul 3, 2020

Radio- og video-kampagner med SPOT-navne har givet de første udslag

Den tyske Radio Sputnik, der sender i Sachsen, Sachsen-Anhalt og Thyringen-området,  sætter i hele næste uge fokus på dansk musik med daglige indslag og interviews – det sker bl.a. med præsentation af navne som MØ, Lukas Graham og Hugo Helmig, men også via interviews med Lydmor, den tidligere Dúné-sanger og nuværende Liberty-frontfigur Mattias Kolstrup og den dansk-græske sanger Athina.

De sidste tre navne er kommet på Sputniks radar i forbindelse med de to forskellige kampagner som SPOT Festival, ROSA og vores tyske partner FACTORY92 – med støtte fra MXD –  har søsat siden slutningen af april, i mangel af den fysiske SPOT festival.

Dels en radio-plugging kampagne i Tyskland, Østrig, Schweiz rettet mod over 300 stationer (offentlige radiostationer, lokalradioer/college radiostationer og specialshows samt relevante tysksprogede online-stationer). Og dels en kampagne med video-sessions, som de SPOT-relaterede kunstnerne har optaget under coronaens hærgen, og som er sendt til over 3000 musikbranche-kontakter world wide. Lydmor, Mattias Kolstrup og Athina har medvirket i begge kampagner.

Radio Sputnik er en kanal rettet med ungdoms-publikummet i Sachsen, Sachsen-Anhalt og Thyringen-området i det østlige Tyskland. Kanalen har omkring en kvart mio. daglige lyttere og har gennem mange år været helt fremme i skoen, når det gælder præsentation af international ny musik. Nu vil stationen så grave lidt dybere ned i den danske musikscene med daglige indslag i stations aftenprogram POPKULT.

I den forbindelse siger SPOT’s leder Gunnar Madsen:
For SPOT er det vigtigt, at vores stærke position i Tyskland, på trods af corana-krisens lammelse af live-scenerne, fortsat bruges til at stimulere og styrke dansk musiks internationale muligheder. Vi glæder os over, at vores partnerskaber og kampagner for dansk musik fungerer positivt og effektfuldt.” 

Kampagner kører fortsat
Fire radio-kampagner med hver med hver deres tema og tre video-session-kampagner har fremstødet budt på (se links nederst). De sidste på både radio- og video-fronten er først blevet søsat inden for den seneste uge, så der forventes stadig tilbagemeldinger og resultater i de kommende måneder.

Indtil nu har 43 tyske medier + medier i Østrig, Schweiz, USA og Norge reageret på kampagnerne. Her er et udpluk:

917xfm har haft SPOT-navnene  Soleima og brenn. (NO) i ugelang rotation (privat ungdoms/alternativ radiostation i Hamborg – 120.000 daglige lyttere).

Blogrebellen har skrevet artikel om Athletic Progression og har playlistet Lil Halima (NO). (alternativ kulturblog)

Kulturnews skriver artikel om fremstødet/nordisk musik (kulturelt månedsmagasin, oplag +200.000)

Radio Fritz har spillet Lydmor, Greta, Marshall Cecil og ELBA (offentlig radiokanal for Berlin og Brandenburg-området – knap 300.000 daglige lyttere)

RBB Radioeins har interviewet SPOT-leder Gunnar Madsen om initiativet og dansk musik under corona-tiden (offentlig radio, +400.000 daglige lyttere –  Berlin og Brandenburg-området). 

Campus FM (Essen) har haft Amanda Tenfjord (NO), Batsheba, Mekdes, Ida Laurberg, Yaeger og Greta Svabo Bech i rotation.

– Afk max (Nürnberg) har spillet Lil Halima (NO), ELOQ, Jesse Markin Pasha x Coucheron (NO), Blaue Blume, brenn. (NO), MoonBee, Rangleklods, Atusji, Lydmor og Athina.

Ego FM (alternativ station – München) har haft Lydmor og Greta i rotation – og arbejder på “landefokus”-program på Danmark.

OK Lübeck FM (Nordtyskland)  har haft Blondage og Amanda Tenfjord (NO) i rotation.

Uniradio Mainz (College radio, Mainz) har haft ELOQ, JJ Paulo, Pasha x Coucheron (NO) og Lil Halima (NO) i rotation.


SPOT og FACTORY92 har kørt fire radio-kampagner.
Se hvem og lyt til dem på Spotify:

Nordiske kvinder: https://spotfestival.us2.list-manage.com/track/click?u=53e76b157786bef106ec6e68f&id=3979b2da1a&e=94794d527a

R’n’b and hiphop: https://open.spotify.com/playlist/40hBQQkTtS10NmAB5qLlwO?si=jmhOoV_YTBGMzwtWHIzrcw

New indie and alternative: https://spotfestival.us2.list-manage.com/track/click?u=53e76b157786bef106ec6e68f&id=e60757a400&e=94794d527a

Pop: https://spotfestival.us2.list-manage.com/track/click?u=53e76b157786bef106ec6e68f&id=58dcd6bede&e=94794d527a

Og det er blevet til tre video-kampagner under titlen “SPOT at Home”:
Alle sessions kan ses her:
https://www.spotfestival.dk/spot-at-home/